Ashwagandha

Ashwagandha

Ashwagandha to najpopularniejsza roślina botaniczna w medycynie ajurwedyjskiej. Używany na całym świecie od ponad 5000 lat. Ten mały, drzewiasty krzew ma ponad dwadzieścia różnych, klinicznie sprawdzonych zastosowań terapeutycznych.

Spis treści:

Ashwagandha co to jest ?
Dla kogo to jest?
Nauka
Co robi ashwagandha? Korzyści zdrowotne
Ashwagandha działanie
Dawkowanie
Łączenie
Skutki uboczne i przeciwwskazania


Ashwagandha co to jest ?


Ashwagandha inaczej żeń szeń indyjski zyskuje na coraz większej popularności, a suplementy i herbaty stają się niezastąpioną częścią codziennej rutyny wielu świadomych zdrowia konsumentów. Ajurweda klasyfikuje korzeń ashwagandha jako „rasayanę” lub panaceum młodości i jako taki jest używany w tradycyjnym indyjskim systemie medycyny od prawie 6000 lat.
Rasayana dosłownie oznacza „odmładzanie ciała” i odnosi się do ziół, które mogą zapewnić zdrowie, długowieczność, wsparcie poznawcze i męskość.
Naukowcy przyjrzeli się bliżej Ashwagandha w ciągu ostatniej dekady i odkryli, że te starożytne zastosowania mają znaczące zastosowania współczesne.


Dla kogo to jest?


Po pierwsze, Ashwagandha została sklasyfikowana jako adaptogen, czyli substancje, które wspierają zdolność organizmu do reagowania i przystosowywania się do stresu fizycznego, emocjonalnego i środowiskowego.
Po drugie, chociaż tradycyjnie stosowana dla mężczyzn, Ashwagandha ma te same zalety i zastosowania również dla kobiet. Jest świetny dla każdego, od sportowców przez studentów po biznesmenów.
Może jednocześnie przynieść poczucie spokoju i wytrzymałości, aby umożliwić Ci przetrwanie dnia w zrównoważony i pełen energii sposób.


Nauka


Wykazano klinicznie, że ten starożytny korzeń poprawia koncentrację, pamięć i funkcje poznawcze, a nawet wydłuża żywotność o około 20% u dorosłych. Pozytywne efekty zostały również naukowo odnotowane w celu normalizacji funkcji tarczycy u pacjentów z niedoczynnością tarczycy i wspomagania poprawy wytrzymałości sercowo-oddechowej.
Ashwagandha wykazuje również określone korzyści w zakresie poprawy męskiej wytrzymałości, większej siły mięśni i wielkości.


Co robi ashwagandha? Korzyści zdrowotne


Ashwagandha jest jednym z nielicznych ziół na świecie ze złożoną mieszanką fitochemikaliów, które działają na poziomie ogólnoustrojowym, oferując użytkownikom ponad 20 różnych zastosowań.
Ashwagandha to jedno z najbardziej przebadanych klinicznie ziół dostępnych obecnie na naszym rynku. Udowodniono klinicznie, że żeń szeń indyjski zmniejsza stres u dorosłych, a także wspomaga kontrolę masy ciała u osób dorosłych poddawanych chronicznemu stresowi.


Gdzie uprawia się Ashwagandha?


Ashwagandha pochodzi z górzystego regionu Bundelkhand w środkowych i północnych Indiach. Region ten jest powszechnie znany z uprawy najlepszej Ashwagandhy dostępnej na świecie. Ashwagandha rośnie również w północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie.

Tradycyjne znaczenie Ashwagandha
W sanskrycie „Ashwagandha” oznacza „zapach konia”, co odnosi się nie tylko do jego wyjątkowego aromatu, ale także do jego zdolności do dostarczania siły, mocy i energii życiowej. Inne nazwy Ashwagandha to zimowa wiśnia lub witania ospała. Choć tradycyjnie kojarzona ze zdrowiem mężczyzn, Ashwagandha oferuje wiele korzyści również kobietom.
Łatwo dostrzec historyczne i duchowe znaczenie, jeśli spojrzysz na pismo Ajurwedy, w którym zioło jest wymieniane wiele razy. Starożytne teksty o medycynie, takie jak Charaka i Sushruta Samhitas, których początki sięgają 400 roku n.e., odnotowują zastosowania Ashwagandhy, wśród wielu innych tekstów. Ashwagandha od dawna uważana jest za „księcia ziół” ze względu na jej długotrwały zakres zastosowań zdrowotnych.


Ashwagandha działanie – indyjski żeń szeń właściwości dla ciała i umysłu


Oto niektóre z wielu zalet Ashwagandhy:
• Równoważy reakcję na stres. Jako adaptogen Ashwagandha wspiera zdrową reakcję ciała i umysłu na stres fizyczny, psychiczny i środowiskowy.
• Wspomaga wytrzymałość . Badania wykazały, że Ashwagandha może zwiększyć wytrzymałość i wytrzymałość; pomagając w ten sposób poprawić wydajność fizyczną.
• Wsparcie poznawcze . Ashwagandha to zioło rasayany, w szczególności z podgrupy medyha ( medhyarasayanas) , która odnosi się do umysłu, zdolności umysłowych, intelektu i pamięci.
• Efekty tonizujące . Ashwagandha była używana klasycznie i dziś jako tonik, który daje poczucie wigoru i dobrego samopoczucia.
• Uspokajający . Ashwagandha może pomóc Ci poczuć się spokojniej i swobodniej, nawet w trudnych lub nieznanych sytuacjach – wspierając zdrowy nastrój i pozytywne nastawienie.


Dawkowanie


Popularne zalecenia stosowania ashwagandhy mieszczą się w granicach 300-500 mg na dobę. W takim przypadku najlepiej spożywać ją jednorazowo podczas śniadania. Czasami jednak korzystne jest przyjmowanie większych ilości (nawet rzędu kilku gramów). Warto wtedy ilość tę rozłożyć na kilka dawek i spożywać je przez cały dzień podczas posiłków. Suplementacja ashwagandhy powinna trwać co najmniej kilka tygodni. Możliwe jest jej dłuższe stosowanie w celu osiągnięcia pożądanego efektu terapeutycznego.
Łączenie
• różeniec górski (Rhodiola) – poprawa koncentracji, wzrost wytrzymałości
• żeń-szeń (Ginseng), buzdyganek naziemny (Tribulus) – wzrost libido, witalności, afrodyzjak
• czarna fasola afrykańska (Griffonia simplicifolia) – leczenie głębokiej depresji oraz bezsenności
• miłorząb dwuklapowy (Ginkgo biloba) – leczenie Alzheimera i Parkinsona, poprawa krążenia krwi
• jagody goji (Goji berry) – działanie przeciwstarzeniowe, nasenne, zwiększenie wytrzymałości organizmu
• maczużnik (Cordyceps) – poprawa sprawności seksualnej, wzrost wytrzymałości
• ostryż długi (Turmeric), lukrecja (Liquorice), melisa lekarska (Lemon balm) – lepsze trawienie, redukcja
• wrzodów, ograniczanie wydzielania kwasów żołądkowych
• macierzanka (Thyme), jeżówka (Echinacea), eukaliptus (Eucalyptus) – działanie antyseptyczne, przeciwwirusowe oraz przeciwbakteryjne.


Skutki uboczne i przeciwwskazania


Jak dotąd nie ustalono żadnych skutków ubocznych towarzyszących suplementacji ashwagandhą. Nie stwierdzono także jej toksyczności, chociaż badania nad skutecznością i bezpieczeństwem jej stosowania nadal trwają. W swoim składzie nie zawiera ona żadnych składników powodujących uzależnienia, w związku z czym może być przyjmowana przez wszystkich, niezależnie od wieku i płci.
Przeciwwskazaniami do spożycia ashwagandhy jest ciąża oraz karmienie piersią. Ostrożność powinny zachować również osoby cierpiące z powodu padaczki czy bezsenności (niekorzystna interakcja z lekami nasennymi oraz przeciwpadaczkowymi, które zawierają barbiturany).

Artykuł nie stanowi porady medycznej, ani opinii farmaceuty lub dietetyka dostosowanej do indywidualnej sytuacji pytającego. Uzyskane informacje stanowią jedynie generalne zalecenia, które nie mogą stanowić wyłącznej podstawy do stosowania określonej terapii, zmiany nawyków, dawkowania produktów leczniczych, itp. Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających wpływ na życie, zdrowie lub samopoczucie należy skontaktować się z lekarzem lub innym specjalistą, w celu otrzymania zindywidualizowanej porady.


autor artykułu mgr farm. Małgorzata Nowakowska

Bibliografia:

Dr n.med. Barbara Dąbrowska-Bernstein, Lek. med. Marlena Moskalik, Dr n. ekon. lek. med. Dorota Wydro; Adaptogens correcting body’s response to stress and the disruption of homeostasis – helpful in the prevention of lifestyle diseases; [data dostępu: 20.01.2020] dostęp w Internecie: https://www.researchgate.net/
Vijay R. Ambiye i in.;Clinical Evaluation of the Spermatogenic Activity of the Root Extract of Ashwagandha (Withania somnifera) in Oligospermic Males: A Pilot Study; Hindawi; Volume 2013 |Article ID 571420; [data dostępu: 20.01.2020] dostęp w Internecie: https://doi.org/10.1155/2013/571420
https://examine.com/supplements/ashwagandha/
http://www.chopra.com/articles/what-is-ashwagandha
https://www.organicfacts.net/health-benefits/herbs-and-spices/health-benefits-of-ashwagandha-or-indian-ginseng.html
http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/7-amazing-benefits-of-ashwagandha-root-for-women/
http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-953-ashwagandha.aspx?activeingredientid=953
http://www.webmd.com/diet/supplement-guide-ashwagandha
https://www.drdavidwilliams.com/what-is-ashwagandha/
http://en.mr-ginseng.com/ashwagandha/