Biotyna

Biotyna

Biotyna, znana również jako witamina H lub witamina B7, jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, która pomaga organizmowi w metabolizmie tłuszczów, węglowodanów i białek. Witaminy rozpuszczalne w wodzie nie są magazynowane w organizmie, dlatego konieczne jest codzienne przyjmowanie

Biotyna na włosy stymuluje wzrost włosów, rzęs i brwi, a także powstrzymuje proces wypadanie włosów. Pomaga organizmowi przekształcać żywność w energię i regulować poziom cukru we krwi. Odgrywa również kluczową rolę w pomaganiu komórkom w prawidłowym funkcjonowaniu. Biotyna nie wpływa tylko na wygląd naszej skóry. Związek ten bierze również udział w tworzeniu protrombiny, która z kolei odgrywa bardzo ważną rolę w procesie krzepnięcia krwi. Biotyna działa również na tarczycę, wspomagając pracę tego organu.

Niedobór biotyny objawia się wieloma symptomami w tym łamliwymi paznokciami, przerzedzeniem włosów i łuskowatą czerwoną wysypką wokół oczu, nosa, ust i krocza.

Spis treści:

Korzyści zdrowotne
Niedobór biotyny
Możliwe efekty uboczne
Dawkowanie
Biotyna występowanie
Suplementy

Korzyści zdrowotne – witamina na włosy

Biotyna jest niezbędną witaminą, co oznacza, że ​​organizm potrzebuje tego mikroskładnika odżywczego do prawidłowego funkcjonowania. Biotyna, którą spożywamy w żywności, pomaga organizmowi zamienić spożywane jedzenie (białko, węglowodany i tłuszcze) w energię.

Witamina H (biotyna):

  • przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
  • pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego,
  • przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu makroskładników odżywczych,
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych,
  • pomaga zachować zdrowe włosy,
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowego stanu błon śluzowych,
  • pomaga zachować zdrową skórę.

Liczne badania naukowe wykazały, że suplementacja biotyny może pomóc w stymulowaniu odrastania włosów u osób z klinicznym niedoborem biotyny lub łysieniem (wypadanie włosów).

Opublikowano trzy niekontrolowane badania oceniające wpływ suplementacji biotyną (2,5 mg/dzień przez kilka miesięcy) u kobiet z łamliwymi paznokciami. W dwóch badaniach subiektywne dowody poprawy klinicznej zgłoszono u 67%-91% uczestników dostępnych do obserwacji pod koniec okresu leczenia.

W kilku badaniach przetestowano zdolność biotyny do obniżania poziomu glukozy we krwi u osób z cukrzycą typu I i II . Wyniki były obiecujące i trwają nadal.

Badania opublikowane w 2016 roku wykazały, że biotyna może pomagać w kontroli glikemii u osób z cukrzycą typu I.


Niedobór biotyny

Objawy niedoboru biotyny są związane przede wszystkim z naszą skórą i można zobaczyć je gołym okiem. Pojawiają się na niej różnego rodzaju podrażnienia, przesuszenia, a także stany zapalne. Skóra może również zmieniać kolor na szarawy, a do tego niekiedy występują objawy przypominające nieco łuszczycę. Płytka paznokcia staje się cienka, a sam paznokieć bardzo się kruszy. Może również dojść do wzmożonej utraty włosów.

Przy braku biotyny pojawiają się również symptomy ogólne, takie jak brak koncentracji i senność, a także otępienie. Z drugiej strony może wystąpić stan przeciwny, czyli rozdrażnienie. Brak odpowiednich ilości biotyny w organizmie niekorzystnie wpływa także na mięśnie, co objawia się ich bólem, a niekiedy mrowieniem.

Ponieważ biotyna jest wytwarzana w jelitach, osoby z nieswoistym zapaleniem jelit lub innymi schorzeniami, które zakłócają równowagę bakterii jelitowych, mogą nie być w stanie wyprodukować wystarczającej ilości biotyny.

Oznaki niedoboru biotynt obejmują :

  • wypadanie włosów lub łysienie
  • łamliwe paznokcie
  • łuskowata, czerwona wysypka wokół oczu, nosa, ust i narządów płciowych
  • depresja
  • letarg
  • halucynacje
  • drętwienie i mrowienie w dłoniach i stopach
  • utrata kontroli nad ruchami ciała, znana jako ataksja
  • drgawki
  • upośledzona funkcja odpornościowa
  • zwiększone ryzyko infekcji bakteryjnych i grzybiczych

Możliwe efekty uboczne

Suplementy biotyny mogą powodować problemy, jeśli weźmiesz za dużo. Skutki uboczne mogą obejmować wysypki skórne, zaburzenia trawienia, problemy z uwalnianiem insuliny i problemy z nerkami.


Dawkowanie

Jak dotąd nie ma ścisłych zaleceń dotyczących dziennego przyjmowania biotyny. Jednak zgodnie z amerykańskimi normami, dobowa dawka w przypadku osoby dorosłej powinna mieścić się w granicach od 30 do 100 µg. Jako że dotychczas nie stwierdzono toksyczności witaminy H – rozpuszcza się ona w wodzie, a jej nadmiar jest usuwany z organizmu wraz z moczem – za bezpieczną dla człowieka uznaje się nawet dawkę 200 mg dziennie.


Biotyna występowanie

Witamina H występuje w wielu produktach roślinnych i zwierzęcych, dzięki czemu utrzymanie jej prawidłowego stężenia w organizmie nie jest trudne. Cennym źródłem biotyny są między innymi:

  • mięso – wątroba wieprzowa, drobiowa, wołowa, nerki wieprzowe,
  • ryby – sardynki, łosoś,
  • warzywa – kalafior, szpinak, marchew, pomidory, groch,
  • owoce – banany, arbuzy, melony, grejpfruty, brzoskwinie, winogrona,
  • kurze jaja (gotowane),
  • mleko,
  • mąka pełnoziarnista, mąka sojowa,
  • orzechy, migdały, nasiona słonecznika,
  • brązowy ryż,
  • grzyby,
  • soja,
  • otręby

Biotyna tabletki

Suplementy biotynowe jak np. Biotebal są dostępne samodzielnie, w połączeniu z suplementem z witaminami z grupy B lub zawarte w multiwitaminie.

Ludzie przyjmują biotynę w tabletkach, aby zapobiegać lub leczyć :

  • wypadanie włosów
  • łamliwe paznokcie
  • łojotokowe zapalenie skóry, schorzenie skóry dotykające niemowlęta
  • cukrzyca
  • lekka depresja

Osoby z niedoborem biotyny zwykle zaczynają od dawki od 5 do 10 mg dziennie.


Artykuł nie stanowi porady medycznej, ani opinii farmaceuty lub dietetyka dostosowanej do indywidualnej sytuacji pytającego. Uzyskane informacje stanowią jedynie generalne zalecenia, które nie mogą stanowić wyłącznej podstawy do stosowania określonej terapii, zmiany nawyków, dawkowania produktów leczniczych, itp. Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających wpływ na życie, zdrowie lub samopoczucie należy skontaktować się z lekarzem lub innym specjalistą, w celu otrzymania zindywidualizowanej porady.

autor artykułu mgr farm. Małgorzata Nowakowska

Bibliografia:

Jarosz M. Red. : Normy żywienia populacji polskiej, IŻŻ, 2012;

Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;

Gawęcki J. red.: Witaminy. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;

Brzozowska A. red. : Składniki mineralne w żywieniu człowieka. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;

Fernandez Meija K., Pharmacological effects of biotin, J Nutr Biochem  2005 Jul;16(7):424-7.

Paul- Samojedny M., Wpływ biotyny na wygląd skóry i jej przydatków, Aesthetica Dermatologia, 2015. 40-45.