Chlebek bananowy

Chlebek bananowy

Jak zrobić chlebek bananowy?

Jak zrobić chlebek bananowy? Chlebek bananowy wypiekany jest w prosty sposób, na bazie mocno dojrzałych bananów, mąki, jaj i cukru. Bez dodatku jakichkolwiek spulchniaczy. Dostarcza organizmowi duże ilości miedzi, potasu, fosforu, magnezu oraz witaminy B6. Można go przygotowywać w sposób tradycyjny lub z dodatkami. Bogaty jest w błonnik i ograniczoną ilość tłuszczy.

4 sprawdzone przepis na chlebek bananowy:

1. Chlebek bananowy, który zawsze wychodzi – przepis na klasyczny chlebek bananowy
2. Chlebek bananowy fit – niskokaloryczny chlebek bananowy
3. Chlebek bananowy bezglutenowy
4. Chlebek bananowy bez cukru
Chlebek bananowy – pytania i odpowiedzi


1. Chlebek bananowy, który zawsze wychodzi

Średni czas przygotowania – 10 – 15 minut.   Czas pieczenia – 60 minut.  Kaloryczność – 260 kcal w 100 g.  

Ilość – jedna keksówka o wymiarach 9/25/7 cm.  

Składniki

  • banany – 3 duże mocno dojrzałe (1,5 szklanki rozgniecionej pulpy),
  • mąka pszenna, uniwersalna – 240g (1,5 szklanki),
  • masło – 70g (1/3 kostki), cukier – 70g (0,5 szklanki),
  • jajko – 1 duże,
  • soda oczyszczona – 1 łyżeczka,
  • sól – szczypta,
  • bułka tarta i tłuszcz do wysmarowania i obsypania keksówki

Przygotowanie

Banany należy dokładnie rozgnieść widelcem. W kolejnym kroku topimy masło i lekko ciepłe dodajemy do rozgniecionych bananów. Do osobnego naczynia wsypujemy cukier i dodajemy jajko. Całość dokładnie roztrzepujemy widelcem lub miksujemy. Powstały “kogel-mogel” dodajemy do bananów z masłem i całość dokładnie mieszamy. W kolejnym kroku bełtamy mąkę, sodę i szczyptę soli. Mieszaninę dodajemy do mokrych składników ciasta i ponownie mieszamy. Po gruntownym zmieszaniu wszystkich składników, wylewamy ciasto do uprzednio wysmarowanej tłuszczem i obsypanej bułką keksówki.  

Formę z ciastem umieszczamy na środkowej półce, rozgrzanego do 170 stopni piekarnika i pieczemy około 55 do 60 minut. Po okresie 50 minut można zapobiegawczo sprawdzić stan upieczenia, przy pomocy drewnianej szpatułki od szaszłyków. Natomiast po zakończeniu pieczenia, należy minimalnie uchylić drzwiczki piekarnika i odczekać około 10 minut, aż wypiek odparuje. Gotowe ciasto, po wystudzeniu nadaje się już do spożycia.  

Reasumując, wersja klasyczna jest prostym przepisem. Ponadto według powyższej receptury powstaje chlebek bananowy, który zawsze wychodzi.  

Porada

Do wyrabianego ciasta można celem urozmaicenie dodać połupanych orzechów lub rodzynek. Ponadto, jeżeli chlebek ma pełnić rolę ciasta, można go dodatkowo udekorować na wierzchu bananem. 


Chlebek bananowy fit

Przepis na chlebek bananowy fit zawiera obniżoną zawartość tłuszczu. Może być przygotowywany bez dodatku mąki i cukru, co dodatkowo obniża jego kaloryczność. 

Średni czas przygotowania – około 20 minut.   Czas pieczenia – 35 – 40 minut.  Ilość kalorii – 175kcal w 100g.  

 Składniki

  • banany – 3 średniej wielkości, mocno dojrzałe,
  • jajka – 2 sztuki,
  • płatki owsiane – 2 szklanki,
  • olej rzepakowy – 70g,
  • miód – 3 łyżki,
  • proszek do pieczenia lub soda oczyszczona – 1 łyżeczka,
  • opcjonalnie cynamon – ½ łyżeczki,
  • papier do pieczenia

Przygotowanie

W pierwszym kroku należy zemleć płatki owsiane i dokładnie rozgnieść banany widelcem na pulpę. W kolejnym kroku łączymy jajka z miodem i mieszamy do uzyskania gładkiej masy. Następnie do wyrobionej masy dodajemy pulpę bananową, pozostałe składniki oraz na końcu zmielone płatki owsiane. Całość ponownie dokładnie mieszamy. Gotowe ciasto przekładamy do wyłożonej papierem keksówki i wkładamy do rozgrzanego do 185 stopni piekarnika, na okres 35 – 40 minut. Przed wyjęciem warto sprawdzić stan upieczenia drewnianym patyczkiem bądź szpatułką od szaszłyków.

Porada

Wariant fit chlebka bananowego jest przepisem, który można modyfikować zastępując płatki owsiane mąką pszenną, pełnoziarnistą lub bezglutenową. Z kolei miód, z powodzeniem można substytuować cukrem. Można też całkowicie zrezygnować ze słodzenia. Weganie mogą opcjonalnie zamiast jajek dodać ziarna namoczonego lnu. Można także ozdobić chlebek, przed pieczeniem, krążkami banana na wierzchu.


Chlebek bananowy bezglutenowy

Czas przygotowania – około 15 – 20 minut. Średni czas pieczenia – 60 minut. Ilość – jedna średnia keksówka.

Składniki

• banany – cztery, średniej wielkości i mocno dojrzałe sztuki,
• miód – 1 łyżka,
• mąka gryczana – 0,5 szklanki.
• Mąka ryżowa – 0,5 szklanki,
• masło klarowane lub olej kokosowy – 1/3 szklanki,
• jaja – 1 sztuka,
• soda oczyszczona – 1 łyżeczka,
• aromat waniliowy – kilka kropel
• oraz papier do pieczenia

Przygotowanie

Przygotowanie chlebka rozpoczynamy od rozgniecenia widelcem bananów na gładką masę. W kolejnym kroku, mieszamy w oddzielnym naczyniu, dwa rodzaje mąki i sodę oczyszczoną. Następnie do masy bananowej dokładamy jajko, miód i masło klarowane bądź olej kokosowy oraz kilka kropel zapachu waniliowego. Całość mieszamy do całkowitego połączenia składników. W ostatnim kroku dosypujemy mieszankę mąk z sodą oczyszczoną i ponownie dokładnie mieszamy. Keksówkę wykładamy papierem i przelewamy gotowe ciasto. Pieczemy, w nagrzanym do 170 stopni piekarniku, przez 60 minut. Na koniec pieczenia sprawdzamy oczywiście stan ciasta, długim patyczkiem lub szpatułką.

Porada

Chlebek można udekorować na wierzchu plastrami banana przed upieczeniem, wówczas będzie on pełnił bardziej rolę ciasta. Dodatkowo można go podawać z dodatkiem domowych dżemów lub z masłem czekoladowym bądź orzechowym.


Chlebek bananowy bez cukru

Czas przygotowania – około 15 – 20 minut. Średni czas pieczeni

Do chlebka bananowego bez dodatku cukru, można wykorzystać wersję fit z miodem lub z całkowitym pominięciem składnika o “pustych” kaloriach. Bez obaw, o nijaki smak, ponieważ banany, same w sobie zawierają spore ilości cukru. Można też oczywiście skorzystać z kolejnego przepisu na chlebek bananowy bez cukru. 

Średni czas przygotowania – około 15 minut.  Czas pieczenia – 60 minut.  1 średnia keksówka. 

Składniki

• banany – cztery średniej wielkości, mocno dojrzałe sztuki,
• jajko – 1 sztuka,
• ekstrakt z wanilii – 1 łyżeczka,
• soda oczyszczona – 1 łyżeczka,
• mąka pszenna – 1,5 szklanki,
• sól – szczypta,
• tłuszcz do wysmarowania keksówki
• i bułka tarta do jej obsypania

Przygotowanie

W pierwszej kolejności roztapiamy masło i pozostawiamy do przestygnięcia oraz mieszamy w oddzielnym naczyniu mąkę z sodą oczyszczoną. Następnie rozgniatamy widelcem banany. Dodajemy do nich roztopione i przestudzone masło i dokładnie mieszamy. W kolejnym kroku lekko roztrzepujemy jajko i dokładamy je razem aromatem waniliowym do mieszanki i ponownie mieszamy do równomiernego połączenia składników. W końcowym etapie należy dodać wymieszaną z sodą mąkę i szczyptę soli. Całość należy oczywiście ponownie dokładnie wymieszać. Gotowe cisto przekładamy o wysmarowanej tłuszczem i obsypanej bułką keksówki. Pieczemy przez 50 – 60 minut, w piekarniku rozgrzanym do 170 stopni. Po upłynięciu 50 minut należy sprawdzić stan upieczenia chlebka, długą drewnianą szpatułką.

Porada

Chlebek można wzbogacić w trakcie wyrabiania pokruszoną czekoladą, rodzynkami lub pokruszonymi orzechami. Opcjonalnie można też dodać szczyptę cynamonu.


Chlebek bananowy – pytania i odpowiedzi

• Jak przechowywać chlebek bananowy?

Chlebek bananowy najlepiej przechowywać w zamkniętym pojemniku, w lodówce, do 5 dni. Nadaje się on też do zamrożenia. Po rozmrożeniu utrzymuje świeżość przez 2 do 3 dni.

• Czy chlebek bananowy jest mokry w środku?

Tak, prawidłowo wykonany chlebek bananowy jest wilgotny w środku i utrzymuje tę wilgoć, pod warunkiem prawidłowego przechowywania w szczelnym pojemniku i w niskich temperaturach.

• Chlebek bananowy, czy jest zdrowy?

Chlebek bananowy jest potwierdzeniem znanego przysłowia, które łączy “przyjemne z pożytecznym”. Dostarcza bowiem nieziemskich walorów smakowych i uzbraja organizm człowieka w wiele wartościowych składników. Jest bowiem bogatym źródłem potasu, magnesu, fosforu i miedzi, a także witaminy B6. Jest także skarbnicą błonnika. I nie zawiera dużych ilości tłuszczów nasyconych.
Jedynym mankamentem chlebka jest duża zawartość cukru, zatem nie jest to produkt przeznaczony dla osób już chorujących bądź zagrożonych cukrzycą. Poza tym, porównując go do innych ciast jest on bezsprzecznie zdrowszą formą w kategorii domowych wypieków.

• Chlebek bananowy z czym podawać? Chlebek bananowy z czym jeść?

Wypiek, jakim jest chlebek bananowy, swoją formą bardziej przypomina ciasto niż tradycyjny chleb. Jest zatem doskonałym dodatkiem do kawy i herbaty. Jednakże świetnie się też sprawdza w postaci kanapki z masłem kakaowym, orzechowym czy z konfiturą. Bardziej podsuszone kromki chlebka idealnie zdają egzamin w postaci tostów francuskich. Oczywiście po namoczeniu w roztrzepanych jajkach z mlekiem i obsmażeniu.