Melatonina

Melatonina

Melatonina to hormon wytwarzany naturalnie w organizmie. Jego główną funkcją jest pomoc organizmowi w zarządzaniu cyklami snu i czuwania. Wiele osób ma problemy ze snem od dorosłych po dzieci. Czasami te trudności można przypisać niskim poziomom melatoniny w organizmie.

Wszyscy mieliśmy bezsenne noce i marzyliśmy o magicznej pigułce, która pomogłaby nam odpłynąć do krainy snów. Cóż, według ekspertów od snu, jest jeden, który może pomóc. Opracowane tak, aby naśladować naturalny hormon organizmu, suplementy melatoniny mogą działać jako naturalna pomoc w zasypianiu w nocy, kiedy podrzucanie i obracanie wydaje się nigdy nie kończyć.

Tabletki z melatoniną są przydatne, jeśli często podróżujesz służbowo i napotykasz trudności z zasypianiem z powodu zmiany strefy czasowej. Wielu lekarzy sugeruje stosowanie melatoniny w leczeniu innych schorzeń, takich jak menopauza, depresja, migreny czy zespół przewlekłego zmęczenia.

Spis treści:

Co to jest melatonina?
Jak działa melatonina?
Przeciwwskazania do stosowania melatoniny
Dawkowanie melatoniny
Czy melatonina jest bezpieczna?
Melatonina Recenzje i badania
Interakcje melatoniny z innymi lekami


Co to jest melatonina?

Melatonina to hormon wytwarzany przez mózg w odpowiedzi na ciemność. Pomaga w synchronizacji rytmów dobowych (24-godzinny zegar wewnętrzny) i podczas snu. Narażenie na światło w nocy może blokować produkcję melatoniny.

Suplementacja melatoniny ma wiele zastosowań, od zaburzeń snu po leczenie raka, ale brakuje odpowiednich badań dla wielu zastosowań. Jest szeroko badany w leczeniu zmęczenie spowodowane różnicą czasu i innych zaburzeń snu.

Cykl czuwania i snu to proces snu i czuwania; u ludzi średnio 8 godzin snu w nocy i 16 godzin aktywności w ciągu dnia. Uwalnianie endogennej melatoniny (wytwarzanej przez nasze ciała) zwiększa się każdego dnia w odpowiedzi na ciemność, osiągając szczyt między 23:00 a 3 nad ranem przy około 200 pikogramach (pg) na ml. Poziomy w nocy są około 10 razy wyższe niż w ciągu dnia. Poziomy gwałtownie spadają przed światłem dziennym i są ledwo wykrywalne w godzinach dziennych. Wzrost i spadek poziomu endogennego sygnalizują czas czuwania i snu, znany jako nasz rytm dobowy.

Naturalna produkcja melatoniny zaczyna się od aminokwasu tryptofanu, z serotoniną jako pośrednikiem, a następnie jest uwalniana do receptorów w mózgu, oku i innych obszarach, aby pomóc kontrolować jakość snu i cykle czuwania. Okres półtrwania jest krótki, około 20 do 50 minut. Jest metabolizowany (rozkładany) przez układ enzymatyczny CYP450 w wątrobie, a następnie wydalany z moczem lub kałem.

Krótsze okresy produkcji występują latem z dłuższymi dniami, a dłuższe okresy produkcji występują zimą. Światło w nocy (np. ze smartfona lub telewizora) blokuje produkcję i może prowadzić do zaburzeń snu. Wiek obniża również poziom wydzielanej w nocy melatoniny, co może przyczyniać się do problemu bezsenności i wczesnego przebudzenia, często obserwowanego u osób starszych.

Suplementy melatoniny mogą pomóc w pewnych stanach, takich jak:

  • zmęczenie spowodowane różnicą czasu – dowody pokazują, że melatonina może złagodzić objawy, takie jak czujność i senność w ciągu dnia
  • opóźniona faza snu i czuwania
  • niektóre zaburzenia snu u dzieci
  • lęk przed i po operacji
  • zaburzenia snu rytmu dobowego u osób niewidomych
  • opóźniona faza snu (zaburzenie snu z opóźnioną fazą snu i czuwania),  tym zaburzeniu rytm snu jest opóźniony o dwie godziny lub więcej w stosunku do konwencjonalnego wzorca snu, co powoduje, że zasypiasz później i budzisz się później
  • bezsenność – badania sugerują, że melatonina może nieznacznie skrócić czas potrzebny do zaśnięcia, ale jej wpływ na jakość snu i całkowity czas snu nie jest jasny.
  • zaburzenia pracy zmianowej

Jak działa melatonina?

Naturalna melatonina to silnie rozpuszczalny w tłuszczach hormon wytwarzany w szyszynce w mózgu. Jest syntetyzowany z aminokwasu tryptofanu, a następnie uwalniany do krwi i płynu mózgowo-rdzeniowego, przekraczając barierę krew-mózg. Wysyła wiadomości do agonisty receptora w mózgu i innych obszarach ciała, aby pomóc kontrolować cykle snu i czuwania.

Melatonina stosowana jako suplement, naśladuje działanie naturalnego hormonu snu. Senność zwykle pojawia się w ciągu 30 minut po przyjęciu dawki.


Przeciwwskazania do stosowania melatoniny

Nie zaleca się stosowania melatoniny jeżeli występują pewne schorzenia, takie jak:

  • cukrzyca
  • depresja
  • krwawienie lub zaburzenie krzepnięcia krwi, takie jak hemofilia
  • przyjmowanie rozcieńczalnika krwi, takiego jak warfaryna
  • wysokie lub niskie ciśnienie krwi
  • padaczka lub inne zaburzenie napadowe
  • jeśli pacjent stosuje jakikolwiek lek zapobiegający odrzuceniu przeszczepionego narządu
  • stan autoimmunologiczny
  • stosowanie innych środków uspokajających lub uspokajających

Wysokie dawki tego leku mogą wpływać na owulację, utrudniając zajście w ciążę.


Dawkowanie melatoniny

Melatonina jest uważana za skuteczną metodę leczenia zmęczenie spowodowane różnicą czasu i może wspomóc zasypianie w okresach, kiedy normalnie nie obudzisz się.
Skuteczne dawki początkowe melatoniny dla wahają się od 0,3 do 0,5 mg. Jednomiligramowe tabletki można przeciąć na pół, aby uzyskać dawkę 0,5 mg melatoniny, jeśli mniejsze dawki nie są dostępne w sprzedaży


Czy melatonina jest bezpieczna?

Melatonina jest stosunkowo bezpiecznym suplementem, gdy jest stosowana krótkoterminowo, a skutki uboczne melatoniny są rzadkie. Jego bezpieczeństwo w perspektywie długoterminowej nie zostało określone w randomizowanych, kontrolowanych badaniach. Ogólnie lek ten wydaje się być stosunkowo nietoksyczny, nawet w wyższych dawkach, takich jak 3 do 5 mg raz dziennie.
Niektóre osoby mogą mieć skutki uboczne melatoniny, które mogą obejmować:
• senność w ciągu dnia, zawroty głowy, osłabienie lub dezorientacja
• żywe sny, koszmary
• uczucie przygnębienia, niepokoju, irytacji
• bół głowy
• utrata apetytu, biegunka, nudności, ból brzucha
• zmiany ciśnienia krwi
• ból stawów lub pleców
• podwyższone ryzyko drgawek


Interakcje melatoniny z innymi lekami

Możliwe interakcje leków obejmują:
• Leki przeciwzakrzepowe i przeciwpłytkowe, zioła i suplementy. Tego typu leki, zioła i suplementy zmniejszają krzepliwość krwi. Łączenie z nimi melatoniny może zwiększyć ryzyko krwawienia.
• Leki przeciwdrgawkowe. Melatonina może hamować działanie leków przeciwdrgawkowych i zwiększać częstość napadów, szczególnie u dzieci z zaburzeniami neurologicznymi.
• Leki na ciśnienie krwi. Melatonina może pogorszyć ciśnienie krwi u osób przyjmujących leki na nadciśnienie.
• Depresanty ośrodkowego układu nerwowego (OUN). Stosowanie melatoniny z tymi lekami może powodować addytywne działanie uspokajające.
• Leki na cukrzycę. Melatonina może wpływać na poziom cukru. Jeśli przyjmujesz leki na cukrzycę, porozmawiaj ze swoim lekarzem przed użyciem melatoniny.
• Leki antykoncepcyjne. Stosowanie środków antykoncepcyjnych zawierających melatoninę może powodować addytywne działanie uspokajające i zwiększać możliwe działania niepożądane melatoniny.
• Substraty cytochromu P450 1A2 (CYP1A2) i cytochromu P450 2C19 (CPY2C19). Używaj melatoniny ostrożnie, jeśli bierzesz leki, takie jak diazepam (Valium, Valtoco, inne) i inne, na które mają wpływ te enzymy.
• Fluwoksamina (Luvox). Ten lek stosowany w leczeniu zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych może zwiększać poziom melatoniny, powodując niechcianą nadmierną senność.
• Leki immunosupresyjne. Melatonina może stymulować funkcje odpornościowe i zakłócać terapię immunosupresyjną.
• Leki obniżające próg napadu. Przyjmowanie melatoniny z tymi lekami może zwiększać ryzyko drgawek.


Melatonina Recenzje i badania

Melatonina może być skuteczna w przypadku zmiany strefy czasowej u wielu osób, jeśli zostanie podana we właściwym czasie. Badania mierzące skuteczność melatoniny w leczeniu bezsenności wykazują niewielkie skrócenie czasu potrzebnego do zaśnięcia, ale melatonina może nie poprawiać ogólnej jakości snu. Ten lek wydaje się być bezpieczny do krótkotrwałego stosowania w przypadku pierwotnej bezsenności (mniej niż trzy miesiące).


Artykuł nie stanowi porady medycznej, ani opinii farmaceuty lub dietetyka dostosowanej do indywidualnej sytuacji pytającego. Uzyskane informacje stanowią jedynie generalne zalecenia, które nie mogą stanowić wyłącznej podstawy do stosowania określonej terapii, zmiany nawyków, dawkowania produktów leczniczych, itp. Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających wpływ na życie, zdrowie lub samopoczucie należy skontaktować się z lekarzem lub innym specjalistą, w celu otrzymania zindywidualizowanej porady.

autor artykułu mgr farm. Małgorzata Nowakowska

Bibliografia:

Peuhkuri K, Sihvola N, Korpela R. Czynniki dietetyczne i zmienne poziomy melatoniny. Badania żywności i żywienia. 2012;56:10.3402/fnr.v56i0.17252. doi:10.3402/fnr.v56i0.17252. Dostęp 3 maja 2021 na https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3402070/
Herxheimer A, Petrie KJ. Melatonina do zapobiegania i leczenia jet lag. Cochrane Database of Systematic Reviews 2002, wydanie 2. art. Nr: CD001520. DOI: 10.1002/14651858.CD001520 Dostęp 3 maja 2021 r. pod adresem http://www.cochrane.org/CD001520/DEPRESSN_melatonin-for-the-prevention-and-treatment-of-jet-lag
Wurtman R. Cooper D. Martin K. Fizjologia i dostępne preparaty melatoniny. Aktualny. Dostęp 3 maja 2021 na www.uptodate.com/contents/physiology-and-available-preparations-of-melatonin
Edukacja snu. Rytm snu i czuwania nie 24-godzinny — przegląd i czynniki ryzyka. Dostęp 3 maja 2021 r. na http://www.sleepeducation.org/sleep-disorders-by-category/circadian-rhythm-disorders/non-24-hour-sleep-wake-rhythm
Chang AM, Aeschbach D, Duffy JF, Czeisler CA. Wieczorne korzystanie z emitujących światło czytników e-booków negatywnie wpływa na sen, rytm dobowy i czujność na następny poranek. Proc Natl Acad Sci USA 2015; 112:1232. Dostęp 3 maja 2021 na https://www.pnas.org/content/112/4/1232.full
Peuhkuri K, Sihvola N, Korpela R. Czynniki dietetyczne i zmienne poziomy melatoniny. Badania żywności i żywienia. 2012;56:10.3402/fnr.v56i0.17252. doi:10.3402/fnr.v56i0.17252. Dostęp 3 maja 2021 na https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3402070/
2021 na http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2744623/?tool=pubmed
Acuña-Castroviejo D, Escames G, Figueira JC, et al. Badanie kliniczne mające na celu sprawdzenie skuteczności melatoniny w COVID-19. Journal of Pineal Research. 2020;69(3):e12683.
Andersen LP, Gögenur I, Rosenberg J, et al. Bezpieczeństwo melatoniny u ludzi. Badania kliniczne leków . 2016;36(3):169-175.
Auld F, Maschauer EL, Morrison I, et al. Dowody na skuteczność melatoniny w leczeniu pierwotnych zaburzeń snu dorosłych. Recenzje medycyny snu . 2017;34:10-22.
Costello RB, Lentino CV, Boyd CC, et al. Skuteczność melatoniny w promowaniu zdrowego snu: szybka ocena dowodów z literatury. Dziennik odżywiania . 2014;13:106.
Herxheimer A. Jet lag. Dowody kliniczne . 2014;2014:2303.
Kennaway D. Potencjalne kwestie bezpieczeństwa stosowania hormonu melatoniny w pediatrii. Dziennik Pediatrii i Zdrowia Dziecka . 2015;51(6):584-589.
Liira J, Verbeek JH, Costa G, et al. Interwencje farmakologiczne na senność i zaburzenia snu spowodowane pracą zmianową. Baza danych przeglądów systematycznych Cochrane . 2014;(8):CD009776. Dostęp na www.cochranelibrary.comw dniu 10 października 2019 r.
McDonagh MS, Holmes R, Hsu F. Farmakologiczne leczenie zaburzeń snu u dzieci: przegląd systematyczny. Dziennik Neurologii Dziecięcej . 2019;34(5):237-247.
Miller MA, Cappuccio FP. Przegląd systematyczny dotyczący COVID-19 i obturacyjnego bezdechu sennego. Recenzje medycyny snu. 2020;55:101382.
Öztürk G, Akbulut KG, Güney Ş. Melatonina, starzenie się i COVID-19: Melatonina, starzenie się i COVID-19: Czy melatonina może być korzystna w leczeniu COVID-19 u osób starszych? Turecki Dziennik Nauk Medycznych. 2020;50(6):1504-1512.
Qaseem A, Kansagara D, Forciea MA i in. Komitet Wytycznych Klinicznych Amerykańskiego Kolegium Lekarzy. Zarządzanie przewlekłą bezsennością u dorosłych: wytyczne dotyczące praktyki klinicznej American College of Physicians. Roczniki Chorób Wewnętrznych . 2016;165(2):125-133.
Sateia MJ, Buysse DJ, Krystal AD i in. Wytyczne praktyki klinicznej dotyczące farmakologicznego leczenia przewlekłej bezsenności u dorosłych: wytyczne praktyki klinicznej Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu. Dziennik Klinicznej Medycyny Snu . 2017;13(2):307-349.
Sehirli AO, Sayiner S, Serakinci N. Rola melatoniny w leczeniu COVID-19; jako adiuwant poprzez różnicowanie skupień 147 (CD147). Raporty biologii molekularnej. 2020;47(10):8229-8233.
Tan DX, Hardeland R. Celowanie w system obronny gospodarza i ratowanie uszkodzonych mitochondriów w celu zwiększenia tolerancji na patogeny przez melatoninę może mieć wpływ na wynik śmiertelnej infekcji wirusowej związanej z COVID-19. Molekuły. 2020;25(19):4410.
Zhou Y, Hou Y, Shen J, et al. Podejście medycyny sieciowej do badania i walidacji populacyjnej objawów choroby i ponownego przeznaczenia leków na COVID-19. PLoS Biologia. 2020;18(11):e3000970.
Ziaei A, Davoodian P, Dadvand H, et al. Ocena skuteczności i bezpieczeństwa melatoniny u średnio chorych pacjentów z COVID-19: ustrukturyzowane podsumowanie protokołu badania dla randomizowanego kontrolowanego badania. Próby. 2020;21(1):882.