Probiotyki

Probiotyki

Jesteś tym co jesz. A dokładniej, jesteś tym, czym karmisz biliony małych stworzeń żyjących w twoich jelitach. Wyściółka jelit, podobnie jak każda powierzchnia twojego ciała, jest pokryta mikroskopijnymi stworzeniami, głównie bakteriami. Organizmy te tworzą mikroekosystem zwany mikrobiomem. I chociaż tak naprawdę nie zauważamy, że tam jest, odgrywa zbyt dużą rolę w zdrowiu człowieka, a nawet może wpływać na nastrój i zachowanie.

Spis treści:

Probiotyki co to?
Probiotyki
Prebiotyki
Poznaj różnicę między probiotykiem, a prebiotykiem
Rodzaje mikroorganizmów priobiotycznych
Mechanizmy działania
Źródła probiotyków
Względy bezpieczeństwa


Probiotyki co to?

Probiotyki to „żywe mikroorganizmy, które podawane w odpowiednich ilościach przynoszą korzyści zdrowotne gospodarzowi”. Te mikroorganizmy, które składają się głównie z bakterii, ale także drożdży, są naturalnie obecne w sfermentowanej żywności, mogą być dodawane do innych produktów spożywczych i są dostępne jako suplementy diety.
Nic dziwnego, że to, czym karmisz swój mikrobiom, może mieć największy wpływ na jego zdrowie. A im jest zdrowiej, tym jesteś zdrowszy. Kluczem do zdrowego mikrobiomu jest zachowanie równowagi wśród prawie 1000 różnych gatunków bakterii w jelitach.
Istnieją dwa sposoby na utrzymanie tej równowagi — pomaganie mikroorganizmom już tam rosnąć poprzez podawanie im żywności, którą lubią (prebiotyk) i dodawanie żywych drobnoustrojów bezpośrednio do organizmu (probiotyk).


Probiotyki

Probiotyki różnią się tym, że zawierają żywe organizmy, zwykle określone szczepy bakterii, które bezpośrednio zwiększają populację zdrowych drobnoustrojów w jelitach.
Podobnie jak prebiotyki, probiotyki można przyjmować zarówno w żywności, jak i suplementach. Prawdopodobnie najczęstszym probiotycznym pokarmem jest jogurt.
Jogurt powstaje w wyniku fermentacji mleka z różnymi bakteriami, które pozostają w produkcie końcowym. Inne produkty fermentowane przez bakterie, takie jak kapusta kiszona, kombucha i kimchi, są również dobrym źródłem probiotyków.
Suplementy probiotyczne zawierają również żywe organizmy. Pojedyncza dawka może zawierać określony szczep drobnoustrojów lub mieszankę drobnoustrojów. Podobnie jak w przypadku suplementów prebiotycznych, firmy oferujące suplementy probiotyczne wprowadzają na rynek produkty przeznaczone na określone schorzenia, takie jak np. zespół jelita drażliwego.
Jedną rzeczą, którą należy zrozumieć w odniesieniu do suplementów, jest to, że istnieje wiele, wiele rodzajów. Na przykład jednym z powszechnie stosowanych rodzajów bakterii jest Lactobacillus. Ale istnieje ponad 120 gatunków Lactobacillus, a co najmniej kilkanaście z nich jest wykorzystywanych jako probiotyki.
Co więcej, istnieje kilka innych rodzajów bakterii, każdy z dziesiątkami gatunków, co daje oszałamiającą różnorodność dostępnych probiotyków. I nawet jeśli wybierzesz rodzaj bakterii, ilość w suplemencie może się różnić w zależności od marki.


Prebiotyki

Prebiotyki to wyspecjalizowane włókna roślinne. Działają jak nawozy, które stymulują wzrost zdrowych bakterii w jelitach. Prebiotyki znajdują się w wielu owocach i warzywach, zwłaszcza tych, które zawierają złożone węglowodany, takie jak błonnik i oporna skrobia. Te węglowodany nie są przyswajalne przez organizm, więc przechodzą przez układ pokarmowy, aby stać się pożywieniem dla bakterii i innych drobnoustrojów.
Lista produktów prebiotycznych jest długa, od szparagów po pochrzyn. Szybkie wyszukiwanie w Internecie przyniesie dziesiątki przykładów, podobnie jak konsultacja z zarejestrowanym dietetykiem.


Poznaj różnicę między probiotykiem, a prebiotykiem — i dlaczego potrzebujesz ich obu

Probiotyków nie należy mylić z prebiotykami , które są typowymi węglowodanami złożonymi (takimi jak inulina i inne fruktooligosacharydy), które mikroorganizmy w przewodzie pokarmowym wykorzystują jako paliwo metaboliczne. Produkty handlowe zawierające zarówno cukry prebiotyczne, jak i organizmy probiotyczne są często nazywane „synbiotykami”.


Rodzaje mikroorganizmów priobiotycznych

Probiotyki są identyfikowane przez ich specyficzny szczep, który obejmuje rodzaj, gatunek, podgatunek (jeśli dotyczy) oraz alfanumeryczne oznaczenie szczepu. Siedem podstawowych rodzajów mikroorganizmów najczęściej stosowanych w produktach probiotycznych to:
• Lactobacillus
• Bifidobacterium
• Saccharomyces
• Streptococcus
• Enterococcus
• Escherichia
• Bacillus


Mechanizmy działania

Przewód pokarmowy człowieka jest skolonizowany przez wiele mikroorganizmów, w tym bakterie, archeony, wirusy, grzyby i pierwotniaki. Aktywność i skład tych mikroorganizmów (łącznie znanych jako mikroflora jelitowa, mikrobiom lub mikroflora jelitowa) może wpływać na zdrowie i choroby człowieka.
Probiotyki działają najczęściej w przewodzie pokarmowym, gdzie mogą wpływać na mikrobiotę jelitową. Probiotyki mogą przejściowo kolonizować błonę śluzową jelita człowieka w wysoce zindywidualizowanych wzorach, w zależności od podstawowej mikroflory, szczepu probiotycznego i regionu przewodu pokarmowego.

Probiotyki wywierają również wpływ na zdrowie poprzez mechanizmy niespecyficzne, specyficzne dla gatunku i specyficzne dla szczepu. Niespecyficzne mechanizmy różnią się znacznie w zależności od szczepów, gatunków, a nawet rodzajów powszechnie stosowanych suplementów probiotycznych.
Mechanizmy te obejmują:
• hamowanie wzrostu drobnoustrojów chorobotwórczych w przewodzie pokarmowym (poprzez wzmacnianie odporności na kolonizację,
• poprawę pasażu jelitowego lub pomoc w normalizacji zaburzonej mikroflory),
• produkcję bioaktywnych metabolitów (np. krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych)
• redukcję światła pH w okrężnicy
Mechanizmy specyficzne dla gatunku mogą obejmować syntezę witamin, wzmocnienie bariery jelitowej, metabolizm soli żółciowych, aktywność enzymatyczną i neutralizację toksyn. Mechanizmy specyficzne dla szczepu, które są rzadkie i są wykorzystywane tylko przez kilka szczepów danego gatunku, obejmują produkcję cytokin, immunomodulację oraz wpływ na układ hormonalny i nerwowy. Poprzez wszystkie te mechanizmy.
Ponieważ działanie probiotyków może być specyficzne dla niektórych gatunków i szczepów probiotyków, zalecenia dotyczące ich stosowania w klinice lub w badaniach naukowych muszą być specyficzne dla gatunku i szczepu. Co więcej, łączenie danych z badań nad różnymi rodzajami probiotyków może prowadzić do mylących wniosków na temat ich skuteczności i bezpieczeństwa.


Źródła probiotyków

Fermentowana żywność jest wytwarzana poprzez wzrost i aktywność metaboliczną różnych żywych kultur drobnoustrojów. Wiele z tych produktów jest bogatym źródłem żywych i potencjalnie pożytecznych drobnoustrojów. Niektóre sfermentowane produkty spożywcze, takie jak chleb na zakwasie i większość komercyjnych marynat, są przetwarzane po sfermentowaniu i nie zawierają żywych kultur w formie, w jakiej są spożywane. Wiele komercyjnych jogurtów, inny rodzaj sfermentowanej żywności, zawiera mikroorganizmy probiotyczne, takie jak Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus .
Żywe mikroorganizmy używane do produkcji wielu sfermentowanych produktów spożywczych, w tym jogurtów, zazwyczaj dobrze przeżywają w produkcie przez cały okres przydatności do spożycia. Jednak zazwyczaj nie przeżywają przejścia przez żołądek i mogą nie opierać się degradacji w jelicie cienkim przez enzymy hydrolityczne i sole żółciowe, a zatem mogą nie dotrzeć do dystalnego jelita. Jednak legalne szczepy probiotyczne zawarte w jogurcie lub innej żywności przeżywają pasaż jelitowy.
Sfermentowana żywność, która zawiera żywe kultury, ale zazwyczaj nie zawiera sprawdzonych mikroorganizmów probiotycznych, obejmuje wiele serów, kimchi (koreańskie danie z fermentowanej kapusty), kombucha (fermentowana herbata), kiszona kapusta (fermentowana kapusta), miso (pasta na bazie sfermentowanej soi), pikle i surowy niefiltrowany ocet jabłkowy wytworzony ze sfermentowanych cukrów jabłkowych.
Niektóre niesfermentowane produkty spożywcze, takie jak mleko, soki, koktajle, płatki zbożowe, batony odżywcze oraz mieszanki dla niemowląt i małych dzieci, zawierają mikroorganizmy. To, czy te pokarmy rzeczywiście są probiotykami, zależy od poziomu mikroorganizmów, jakie zawierają, gdy są spożywane, czy przetrwają pasaż jelitowy oraz czy ich konkretne gatunki i szczepy mają wpływ na zdrowie.

Suplementy diety

Probiotyki są również dostępne jako suplementy diety (w kapsułkach, proszkach, płynach i innych postaciach) zawierające szeroką gamę szczepów i dawek. Produkty te często zawierają mieszane kultury żywych mikroorganizmów, a nie pojedyncze szczepy.
Probiotyki są mierzone w jednostkach tworzących kolonie (CFU), które wskazują liczbę żywych komórek. Kwoty mogą być zapisane na etykietach produktów, na przykład 1 x 109 dla 1 miliarda CFU lub 1 x 10 10 dla 10 miliardów CFU.
Wiele suplementów probiotycznych zawiera od 1 do 10 miliardów CFU na dawkę, ale niektóre produkty zawierają do 50 miliardów CFU lub więcej. Jednak wyższe wartości CFU niekoniecznie poprawiają działanie produktu na zdrowie.
Obecne przepisy dotyczące etykietowania wymagają jedynie od producentów podania całkowitej masy drobnoustrojów na etykietach uzupełniających faktów produktów probiotycznych. Masa komórkowa może składać się zarówno z żywych, jak i martwych mikroorganizmów, a zatem nie ma związku z liczbą żywych mikroorganizmów w produkcie.


Względy bezpieczeństwa

Wiele szczepów probiotycznych wywodzi się z gatunków o długiej historii bezpiecznego stosowania w żywności lub od mikroorganizmów zasiedlających zdrowy przewód pokarmowy. Z tych powodów powszechne gatunki probiotyczne, takie jak gatunki Lactobacillus ( acidophilus, casei, fermentum, gasseri, johnsonii, paracasei, plantarum, rhamnosus i salivarius ) oraz gatunki Bifidobacterium ( adolescentis, animalis, bifidum, breve i longum ) są mało prawdopodobne, aby spowodowały szkody w organizmie człowieka.
Skutki uboczne probiotyków są zwykle niewielkie i składają się z samoograniczających się objawów żołądkowo-jelitowych, takich jak gaz.


Artykuł nie stanowi porady medycznej, ani opinii farmaceuty lub dietetyka dostosowanej do indywidualnej sytuacji pytającego. Uzyskane informacje stanowią jedynie generalne zalecenia, które nie mogą stanowić wyłącznej podstawy do stosowania określonej terapii, zmiany nawyków, dawkowania produktów leczniczych, itp. Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających wpływ na życie, zdrowie lub samopoczucie należy skontaktować się z lekarzem lub innym specjalistą, w celu otrzymania zindywidualizowanej porady.

autor artykułu mgr farm. Małgorzata Nowakowska

Bibliografia:

Hill C, Guarner F, Reid G, Gibson GR, Merenstein DJ, Pot B i in. Oświadczenie Międzynarodowego Stowarzyszenia Naukowego ds. Probiotyków i Prebiotyków w sprawie zakresu i właściwego użycia terminu probiotyk. Nat Rev Gastroenterol Hepatol 2014;11:506-14. [ Streszczenie PubMed ]

Zmora N, Zilberman-Schapira G, Suez J, Mor U, Dori-Bachash M, Bashiardes S, et al. Spersonalizowana odporność na kolonizację błony śluzowej jelit na empiryczne probiotyki wiąże się z unikalnymi cechami gospodarza i mikrobiomu. Komórka 2018;174:1388-405.e21. [ Streszczenie PubMed ]

Sanders MNIE. Probiotyki w 2015 roku: ich zakres i zastosowanie. J Clin Gastroenterol 2015;49 Suplement 1:S2-6. [ Streszczenie PubMed ]

Sanders MNIE. Kliniczne zastosowanie probiotyków: co lekarze powinni wiedzieć. Am Fam Physician 2008;78:1026. [ Streszczenie PubMed ]

Kailasapathy K, Chin J. Przeżycie i potencjał terapeutyczny organizmów probiotycznych w odniesieniu do Lactobacillus acidophilus i Bifidobacterium spp. Immunol Celi Biol 2000;78:80-8. [ Streszczenie PubMed ]

Hogan DE, Ivanina EA, Robbins DH. Probiotyki: przegląd do użytku klinicznego. Gastroenterologia i endoskopia Aktualności 2018:1-7.

Didari T, Solki S, Mozaffari S, Nikfar S, Abdollahi M. Systematyczny przegląd bezpieczeństwa probiotyków. Ekspert Opin Drug Saf 2014;13:227-39. [ Streszczenie PubMed ]