Truskawki właściwości

Truskawki właściwości zdrowotne i wartości odżywcze

Truskawki są doskonałym źródłem witaminy C i manganu, a także zawierają spore ilości kwasu foliowego (witamina B9) i potasu. Truskawki są bardzo bogate w przeciwutleniacze i związki roślinne, które mogą mieć korzystny wpływ na zdrowie serca, kontrolę poziomu cukru we krwi, a nawet raka.

Spis treści:

Truskawki fakty żywieniowe
Witaminy i minerały
Inne związki roślinne
Korzyści zdrowotne truskawek
Truskawki zalety – podsumowanie


Truskawki fakty żywieniowe

Truskawki składają się głównie z wody (91%) i węglowodanów (7,7%). Zawierają tylko niewielkie ilości tłuszczu (0,3%) i białka (0,7%).

Składniki odżywcze w 100 gramach surowych truskawek:

  • Kalorie: 32
  • Woda: 91%
  • Białko: 0,7 grama
  • Węglowodany: 7,7 grama
  • Cukier: 4,9 grama
  • Błonnik: 2 gramy
  • Tłuszcz: 0,3 grama

Węglowodany

Świeże truskawki są bardzo bogate w wodę, więc ich całkowita zawartość węglowodanów jest bardzo niska — mniej niż 8 gramów na 100 gramów. Zawartość węglowodanów przyswajalnych netto wynosi mniej niż 6 gramów w tej samej wielkości porcji. Większość węglowodanów zawartych w truskawkach pochodzi z cukrów prostych – takich jak glukoza, fruktoza i sacharoza – ale zawierają również sporą ilość błonnika. Truskawki mają indeks glikemiczny (GI) 40, który jest stosunkowo niski. Oznacza to, że truskawki nie powinny prowadzić do dużych skoków poziomu cukru we krwi i są uważane za bezpieczne dla osób z cukrzycą.

Błonnik

Jedna porcja truskawek o wadze100 gramów dostarcza 2 gramy błonnika — zarówno rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego. Błonnik pokarmowy jest ważny dla odżywiania przyjaznych bakterii w jelitach i poprawia trawienie. Błonnik zawarty w truskawkach może przyczynić się do utraty wagi i może pomóc w zapobieganiu wielu chorobom.

Czy truskawki są dobre na odchudzanie?

Truskawki są niskokaloryczne, zawierają dużo błonnik i składają się w 91% z wody, co sprawia, że mogą być dobre na odchudzanie przy zachowaniu oczywiście umiaru w ich jedzeniu.


Truskawka witaminy i minerały

Witaminy i minerały w truskawkach:

  • Witamina C. Truskawki są doskonałym źródłem witaminy C , przeciwutleniacza niezbędnego dla zdrowia układu odpornościowego i skóry.
  • Mangan. Często występujący w dużych ilościach w produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych , owocach i warzywach, ten pierwiastek śladowy jest ważny dla wielu procesów zachodzących w organizmie.
  • Witamina B9. Witamina B9 (foliany), jest ważna dla prawidłowego wzrostu tkanek i funkcji komórek — i ma fundamentalne znaczenie dla kobiet w ciąży i osób starszych
  • Potas. Ten minerał bierze udział w wielu podstawowych funkcjach organizmu, takich jak regulacja ciśnienia krwi.

Inne związki roślinne

Truskawki są naładowane przeciwutleniaczami i korzystnymi związkami roślinnymi, w tym:

  • Pelargonidyna. Antocyjany zawarte w truskawkach hamują stany zapalne w organizmie, zmniejszają ciśnienie tętnicze krwi, mogą poprawiać wzrok, korzystnie wpływają na włosy i paznokcie. W truskawkach, związek ten odpowiada za jasnoczerwony kolor
  • Kwas elagowy. Znajdujący się w dużych ilościach w truskawkach kwas elagowy jest przeciwutleniaczem polifenolowym, który może mieć wiele korzyści zdrowotnych.
  • Ellagitaniny. Związane z kwasem elagowym, elagitaniny są przekształcane w kwas elagowy w jelitach.
  • Procyjanidyny. Są to przeciwutleniacze powszechnie występujące w miąższu i nasionach truskawek, które mogą mieć korzystny wpływ na zdrowie.

Antocyjany

W truskawkach znaleziono ponad 25 różnych antocyjanów. Pelargonidyna jest najliczniejsza. Antocyjany odpowiadają za jasne kolory owoców i kwiatów. Zawartość antocyjanów jest zwykle proporcjonalna do intensywności koloru i znacznie wzrasta wraz z dojrzewaniem owoców. Żywność bogata w antocyjany wiąże się z licznymi korzyściami zdrowotnymi, zwłaszcza dotyczącymi zdrowia serca.

Ellagitaniny i kwas elagowy

Truskawki są konsekwentnie zaliczane do najlepszych źródeł przeciwutleniaczy fenolowych — z poziomami 2-11 razy wyższymi niż inne owoce. Ellagitaniny i kwas elagowy zawierają dużą część tych przeciwutleniaczy w truskawkach. Otrzymały one znaczną uwagę i zostały powiązane z licznymi korzyściami zdrowotnymi. Obejmuje to zwalczanie bakterii i zmniejszenie ryzyka raka. Główną elagotaniną w truskawkach jest sanguiina H-6.


Właściwości zdrowotne truskawek

Jedzenie truskawek wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem wielu chorób przewlekłych. Truskawki mogą poprawić zdrowie serca, obniżyć poziom cukru we krwi i pomóc w zapobieganiu nowotworom.

Zdrowe serce

Choroby serca są najczęstszą przyczyną zgonów na całym świecie. Badania wykazały związek między truskawkami, a dokładnie antocyjanami zawartymi w truskawkach – a poprawą zdrowia serca. Truskawki mogą poprawiać poziom cholesterolu HDL (dobrego), regulować ciśnienie krwi i czynność płytek krwi.

Korzystne działanie substancji zawartych w truskawkach:

  • poprawiają stan antyoksydacyjny krwi
  • zmniejszają stres oksydacyjny
  • zmniejszają stan zapalny
  • poprawiają funkcję naczyń
  • poprawiają profil lipidowy krwi
  • zmniejszają szkodliwe utlenianie LDL (złego) cholesterolu

Wpływ liofilizowanych suplementów truskawkowych na cukrzycę typu 2 lub zespół metaboliczny był intensywnie badany — głównie u osób z nadwagą lub otyłością. Po 4-12 tygodniach suplementacji uczestnicy doświadczyli znacznego spadku kilku głównych czynników ryzyka, w tym LDL (złego) cholesterolu, markerów stanu zapalnego i utlenionych cząstek LDL.

Regulacja poziomu cukru we krwi

Kiedy węglowodany są trawione, twoje ciało rozkłada je na cukry proste i uwalnia je do krwioobiegu. Następnie organizm zaczyna wydzielać insulinę, która mówi komórkom, aby pobierały cukier z krwiobiegu i wykorzystywały go jako paliwo lub magazynowanie. Brak równowagi w regulacji poziomu cukru we krwi i dietach wysokocukrowych są związane ze zwiększonym ryzykiem otyłości, cukrzycy typu 2 i chorób serca. Truskawki wydają się spowalniać trawienie glukozy i zmniejszać skoki glukozy i insuliny po posiłku bogatym w węglowodany, w porównaniu z posiłkiem bogatym w węglowodany bez truskawek. Dlatego truskawki mogą być szczególnie przydatne w zapobieganiu zespołowi metabolicznemu i cukrzycy typu 2.

Truskawki, a profilaktyka raka

Rak to choroba charakteryzująca się niekontrolowanym wzrostem nieprawidłowych komórek. Powstawanie i progresja raka jest często związane ze stresem oksydacyjnym i przewlekłym stanem zapalnym. Wiele badań sugeruje, że truskawki mogą pomóc w zapobieganiu kilku rodzajom raka dzięki ich zdolności do walki ze stresem oksydacyjnym i stanami zapalnymi.

Wykazano, że truskawki hamują powstawanie guzów u zwierząt z rakiem jamy ustnej oraz w ludzkich komórkach raka wątroby. Ochronne działanie truskawek może być spowodowane przez kwas elagowy i elagotaniny, które, jak wykazano, hamują wzrost komórek rakowych.


Truskawki właściwości – podsumowanie

Truskawki są niskokaloryczne, smaczne i zdrowe.

Są dobrym źródłem wielu witamin, minerałów i związków roślinnych — niektóre z nich mają silne właściwości zdrowotne . Korzyści zdrowotne obejmują obniżony poziom cholesterolu, ciśnienie krwi, stany zapalne i stres oksydacyjny. Co więcej, truskawki mogą pomóc w zapobieganiu dużym skokom poziomu cukru we krwi i insuliny.

Truskawki to doskonały dodatek do zdrowej diety.